10 zasad zdrowego życia w ciężarówce.

Jak kierowcy samochodów ciężarowych mogą dbać o swoje zdrowie podczas długich godzin w trasie?

Przejdź do treści

 

10 zasad zdrowego życia w ciężarówce

 

Przesiadywanie godzinami za kierownicą ciężarówki jest meczące, tak pod względem psychicznym, jak i fizycznym. Wielu doświadczonych kierowców już po kilku latach pracy w tym zawodzie narzeka na problemy zdrowotne. Oto krótki dekalog kierowcy ciężarówki, którego zasady warto zapamiętać.

Zasada nr 1 - aktywność fizyczna

Największym wrogiem zawodowego kierowcy jest brak aktywności fizycznej. Problemu tego nie można rozwiązać w czasie jazdy, ale podczas postojów i przerw jak najbardziej. Warto wykorzystać do tego coraz liczniejsze, zlokalizowane na świeżym powietrzu siłownie. Alternatywą będą zebrane w podróż hantle czy kettle.

Zasada nr 2 - zdrowe menu

Podstawą zdrowego stylu życia kierowcy jest dieta. Wystarczy zrezygnować z kuszących fast foodów, zastępując je sałatkami i zdrowymi przekąskami, choćby orzechami czy suszonymi owocami. Do menu warto włączyć też kasze, brązowy ryż, białe mięso i owoce oraz warzywa.

Zasada nr 3 - nawodnienie organizmu

Problemy zdrowotne mogą być wynikiem odwodnienia, które ma negatywny wpływ na układ moczowy. Poza tym brak wystarczającej ilości płynów ma swoje przełożenie na zmęczenie czy spadek koncentracji.

Zasada nr 4 - regularny sen

Kierowca podczas swojej pracy musi być skoncentrowany. Ważna jest więc odpowiednia ilość snu. Wówczas za kierownicą czuł się będzie pewniej i bardziej komfortowo.

Zasada nr 5 - zero używek

Zawodowi kierowcy muszą odstawić wszelkie używki. Szczególnie groźne są alkohol oraz substancje psychotropowe, ale również papierosy, które dla wielu kierowców są sposobem na radzenie sobie ze stresem.

Zasada nr 6 - redukcja poziomu stresu

Stres to przyczyna wielu problemów ze zdrowiem. Radzić sobie z nim można przez słuchanie ulubionej muzyki czy proste ćwiczenia oddechowe.

Zasada nr 7 - zdrowy kręgosłup

Pozycja siedząca, w której pracują kierowcy, przekłada się na problemy z kręgosłupem. Zadbać należy więc o odpowiednią postawę, regulując odpowiednio kierownicę i fotel. Pomocne są też podkładki pod plecy, zwłaszcza te poprawiające ułożenie ciała, a jednocześnie masujące.

Zasada nr 8 - kontakt z ludźmi

Samotność sprzyja złemu nastrojowi i depresji. Kierowca nie powinien więc zamykać się na nowe kontakty, np. na parkingach, w barach itp. Przydadzą się też rozmowy przez radio CB, aby utrzymywać stały kontakt z innymi kierowcami.

Zasada nr 9 - urlop wolny od samochodu

Kierowcy długo wyczekują na dzień wolny. Powinni go więc spędzić bez samochodu. Najlepiej w gronie najbliższych i na świeżym powietrzu.

Zasada nr 10 - regularne badania

Kierowca, który chce cieszyć się dobrym zdrowiem, musi regularnie odwiedzać lekarza. Zwłaszcza że jest on odpowiedzialny nie tylko za siebie i przewożony ładunek, ale też za innych uczestników ruchu. Regularne badania pozwolą wykryć wszelkie problemy zdrowotne, m.in. te związane z nadciśnieniem, złym cholesterolem i innymi chorobami układu krwionośnego.

Powrót

OK