Jak postępować w przypadku przebicia opony w trasie?

Opona może się przebić każdemu w najmniej oczekiwanym momencie w trasie. Jak sobie wtedy radzić?

Przejdź do treści

 

Jak postępować w przypadku przebicia opony w trasie?

 

Przebita opona to jedna z najczęstszych usterek, która może przydarzyć się kierowcy w trasie. Przebicie jej gwoździem, szkłem czy wbicie innego ciała obcego nie musi jednak kwalifikować opony do wymiany. Co zrobić w przypadku przebicia opony w trasie?

 

Wpływ ciśnienia na oponę


Odpowiednie ciśnienie w oponie wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo, a ponadto na stopień zużycia opony i jej trwałość, przebiegi, kierowalność czy przyczepność.

Utrzymujące się przed dłuższy czas zbyt niskie ciśnienie w oponie spowoduje deformacje ogumienia i generowanie nadmiernej ilości ciepła, co w efekcie może doprowadzić do jej zniszczenia, a w konsekwencji wystrzału. Jej mniejsze ciśnienie, które może sugerować uszkodzenie rozpoznać można po większym zużyciu opony na jej „barkach”. Wręcz przeciwnie zbyt wysokie oznacza szybsze zużywanie się bieżnika w części środkowej.

Na spadek ciśnienia w oponie wpływ może mieć uszkodzony zawór lub wkładka zaworu czy też spadek temperatury, mikropęknięcie, a nawet zły stan felgi i jej zniekształcenia. Najpoważniejszym problemem skutkującym szybkim spadkiem ciśnienia jest jednak jej przebicie. Dalsza jazda na takiej oponie jest niebezpieczna, a dodatkowo może skutkować uszkodzeniem felgi, a nawet zawieszenia. Zniszczy się także sama opona, która nie będzie nadawać się do naprawy.


Jak zachować się po przebiciu opony w trasie?


Najistotniejsze, a o czym wielu kierowców zdaje się nie wiedzieć, to fakt, że po przebiciu opony nie należy wyjmować z niej ciała obcego. Opona jest tak skonstruowana, że ciało obce ściskane jest przez stalowy kord, przez co na jakiś czas zapobiega to utracie ciśnienia. Bezpieczniej jest więc oponę pozostawić w takim stanie i jak najszybciej udać się do serwisu.

Wówczas naprawa opony to kilka kolejnych etapów, poczynając od jej wyczyszczenia i dokładnego obejrzenia uszkodzenia miejsca przez jego przygotowanie i dalsze prace naprawcze, np. frezowanie otworu. W następnej kolejności raz jeszcze oczyszcza się miejsce uszkodzenia (tym razem preparatem chemicznym lub szorstkowaniem), zakłada element uszczelniający, np. grzybek, łata i sprawdza koło pod ciśnieniem.

Inaczej to wygląda w sytuacji, kiedy nastąpi całkowita utrata ciśnienia lub opona ulegnie rozerwaniu. Wówczas niezbędna jest wymiana koła. W pierwszej kolejności znaleźć należy możliwie jak najbezpieczniejsze miejsce na drodze, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy, po czym przystąpić do wymiany koła lub zaczekać na specjalistyczny serwis. Przy przebiciu opony i stopniowej utracie ciśnienia bezpieczniej jest — o ile to możliwe — udać się do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego.

 

Powrót

OK